Cake recipe :)


Jag bakade ju tårta igår som jag sedan lade upp bilder på, och idag kan jag meddela att den var super god så jag rekomenderar den verkligen! Så här kommer receptet:

Krispig Marängtårta med citronkräm
Marängen:
4 äggvitor
2 dl strösocker
3 dl puffat ris

Fyllning:
4 äggulor
1 dl strösocker
1 msk vetemjöl
1 dl vispgrädde
1 citron, pressad saft
75 gram smör

Garnering:
3 dl vispgrädde
Jordgubbar eller andra bär

- Ställ in ugnen på 125 grader.
Maräng-vispa äggvitorna till halvhårt skum, tillsätt socker och vispa till ett hårtskum. Vänd sedan ner det puffade riset. Bred ut smeten på ett smort bakplåtspapper och sedan in i mitten av ugnen och grädda ca 1 h 20 minuter. Låt den svalna något innan du vänder den och tar bort pappret.
Fyllning- Lägg allt förutom smöret i en kastrull. Vispa och sjud tills krämen tjocknar, det är viktigt att den INTE kokar! Ta bort kastrullen från plattan och rör i smöret. Låt sedan krämen kallna.
Garnering- Dela tårtan på mitten och lägg på krämen på den ena halvan och lägg på den andra därefter. vispa grädden och bred ovanpå, dekorera med Jordgubbar eller andra bär (jag använde hallon som gav tårtan en lite mer syrlig smak).

Lycka Till! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0